•  
  • Belépés | Regisztráció
HÉTFŐ 20/10/2014
Eurosport
 

Home

 

Forma 1

04/01/2011 - 17:21 - Updated 04/01/2011 - 18:02

23 év 134 nap


23 év 134 nap - Forma 1
Reuters

Mindössze ennyi időre volt szüksége Sebastian Vettelnek, hogy megnyerje az autósport egyik legnagyobb trófeáját.

Persze valójában ennél jóval kevesebb időről van szó, hiszen a versenyzés előtt azért meg kellett tanulnia ezt-azt, például járni. Csak a királykategóriában eltöltött idejét tekintve már harmadik teljes szezonjában bajnok lett (a másodikban sem sokkal csúszott le róla). Ezzel jelenleg ő minden idők legfiatalabb Formula 1-es világbajnoka. Nemrégiben Németországban az év sportolójának választották, nálunk itt a szerkesztőségben novemberben volt a hónap külföldi sportolója. Előbbinek persze egy hangyányival nagyobb a jelentősége. Úgy gondoltuk, érdemes áttekinteni, mely mérföldkövek vezettek idáig, és melyek azok a legek, amelyek máris az ő nevéhez fűződnek.

23 év 134 nap - Forma 1

Sebastian Vettel Heppenheimban született 1987. július 03-án. Két nővére és egy öccse van. A versenyzésbe édesapja, Norbert révén kóstolt bele, „viszonylag” fiatalon: három és fél évesen vezetett először gokartot (én ennyi idősen bringázni tanultam). Miután az otthoni gyerekgokartot kinőtte, Schumacherék kerpeni gokartpályáján kezdte ízlelgetni a sebesség élményét. Hét évesen már versenyzett. Hozzáteszem, édesapja, aki egyébként hegyi futóversenyeken is indult, az autóját adta el, hogy az első versenyszezont finanszírozni tudja fiának. Egy német és egy európai junior bajnoki címmel a zsebében kezdte a formulaautózást, a német Formula BMW-ben, ahol első szezonjában második lett a bajnokságban. A rákövetkező évben 20 futamból 18-at nyerve már bajnok volt. Ez azóta is rekord.

23 év 134 nap - Forma 1

A Formula 1-ben első lehetőségét a BMW Sauber pénteki tesztpilótájaként 2006-ban kapta, amikor is élete első szabadedzésén, Isztanbulban a legjobb időt autózta. Rá egy évre a sérült Robert Kubica helyére beugorva élete első nagydíján, Indianapolisban pontszerző, nyolcadik helyen végzett. Egy újabb évvel később, immáron a mezőny teljes jogú tagjaként a Toro Rossoval jött az első nagydíjgyőzelem, a sebesség szentélyében, Monzában. 2008-at írtunk ekkor. 2009-ben a Red Bullal Jenson Button mögött 9 ponttal második a világbajnokságban, 2010-ben pedig világbajnok. A Formula 1-ben jelenleg ő a legfiatalabb:

- világbajnoki pontszerző
- nagydíjgyőztes
- aki versenyt vezetett
- aki első rajtkockát szerzett
- világbajnok

23 év 134 nap - Forma 1

A rekordok azonban nem sokat jelentenek az ifjú bajnok számára. Győzelme időpontjában fél évvel volt fiatalabb csak, mint a korábbi „ifjúsági csúcstartó” Lewis Hamilton; Vettel szerint ekkora különbségnek semmi jelentősége sincs. Az igazi eredménynek és megtiszteltetésnek azt tartja, hogy olyan nevekkel került egy lapra, mint Fangio, Ascari, Stewart, Lauda, Prost, Senna, vagy Schumacher. Utóbbival egyébként, amellett, hogy gyermekkori példaképe, baráti viszonyt is ápol. Korai gokartos évei alatt sok jó tanácsot kapott tőle. A Bajnokok Tornáján kettősük 4 éve veretlen.

Érdekes, hogy az autózás őshazájában, egy olyan országban, ahol az autópályán nincs sebességkorlátozás, Vettel mindössze a második világbajnok. Michael Schumacher ugyan egymaga nyert hetet, ez valamelyest javít a nemzeti mérlegen. Most, hogy hat évet kellett várniuk az újabb német bajnokra, az összehasonlítás elkerülhetetlen. Az elvárások nagyok, hiszen Schumacher elég magasra tette a lécet. Lehet, hogy Vettel lesz a következő Schumi? A kérdésre senki sem tudja a választ, de egy dolog biztos: Vettel mind F-1-es karrierkezdetben, mind pedig sikereit tekintve átlag két és fél évvel a hétszeres világbajnok előtt jár, és jelenleg a legjobb autóban ül.

23 év 134 nap - Forma 1

Mint minden bajnoknál, vele kapcsolatban is azonnal felmerült a Ferraihoz igazolás spekulációja. Nem is tagadja, hogy kívánsága és célja, hogy egyszer a Scuderia színeiben versenyezhessen. Luca di Montezemolo tényként közölte, hogy „Vettel előbb vagy utóbb vörös autót fog vezetni”. Sokan már a Red Bullnál 2012 végén lejáró szerződése (2011 + 1 év opció mindkét fél részéről) után a maranellói istállóban vizionálják, sőt, előszerződésről pusmognak. Mondom, pusmognak, úgyhogy az információt érdemes a helyén kezelni, de ugye nem zörög a haraszt… Én személy szerint ezt kicsit korainak tartom. Nehezen tudom elképzelni a Ferrariról, hogy egyenrangú felekként engedje két versenyzőjét küzdeni úgy, ahogyan azt a Red Bull tette az elmúlt szezonban. Fernando Alonso aligha fogadná el az újonc csapattársat elsőszámú pilótaként, Vettel részéről pedig egyenesen ostobaság lenne lecserélni győztes autóját egy másodhegedűsi pozícióért. A két dudás esetét meg ugye eleve ismerjük. Az Adrian Newey műhelyéből kigördülő 2011-es RB7-es vélhetően nem lesz gyengébb a 6-os modellnél, melynek alapjaira épül. Persze Montezemolo úrnak erre is van ötlete, hiszen már tavaly augusztusban megpróbálta a Ferrarihoz csábítani a brit tervezőzsenit, egyelőre sikertelenül. Ettől függetlenül szerintem Vettel inkább az Alonso utáni korszak lehet majd a Ferrarinál. Mondjuk 2015-től. Vettel akkor 27 éves lesz, pontosan annyi, mint Schumacher, amikor a Ferrarihoz igazolt… De addig még sok benzint elfüstölnek Maranellóban, úgyhogy egyelőre tekintsünk csak az előttünk álló idényre.

2011-ben öt aktív világbajnok lesz a mezőnyben. Ez eddig kétszer fordult elő, legutóbb 1970-ben. Jacky Stewart is köztük volt. A skót legenda egy interjúban kifejtette, hogy szerinte a jelenlegi minden idők legjobb mezőnye. Hogy Vettel tehetsége elegendő lesz-e egy ilyen elképesztően kemény mezőnyben Schumacher rekordjának akár csak a megközelítéséhez is? Erre kevesen mernének nagyobb összegben fogadni. Talán sosem volt ilyen kevés a különbség a topversenyzők tudása között, a győzelem így nüanszokon múlhat.

23 év 134 nap - Forma 1

A tavalyi év nagyon kemény lecke volt” – nyilatkozta Vettel nemrégiben. Valóban, szemmel láthatóan azonban rengeteget tanult. 23 évesen olyan érzelmi hullámvölgyeket kellett feldolgoznia, melyek a legtapasztaltabbak idegeit is próbára teszik. Óriási tehetsége miatt hatalmasak az elvárások, hiba esetén pedig hangosak a kritikusok. Emlékszem, amikor a Magyar Nagydíj német szpíkereként a versenyzői parádén alkalmam volt interjút készíteni vele, nyugodt volt, laza és boldog, hiszen nagyon fölényesen szerezte meg az első rajtkockát. Aztán a futamon jött a büntetés a biztonsági autó utáni elaludt új start miatt, amit bizony pontosan egy 23 éves tapasztalatlanságával tudott, helyesebben éppen nem tudott kezelni. Ennek a reakciónak szöges ellentéte volt a világbajnokság hajrájában az élről motorhiba miatt elbukott Koreai Nagydíj, ahol önhibáján kívül egy megnyert futamot veszített el. Senki sem csodálkozott volna, ha még meg is rugdossa a lángokban álló autót, majd az első géppel elrepül haza. Ehelyett percekkel később higgadtan, mosolyogva nyilatkozott a sajtónak, olyan bölcs nyugalommal, ahogyan csak a nagy bajnokok szoktak. „Sosem a megtörtént dolgokon kell keseregni, hanem az előttünk álló dolgokban kell mindent beleadni.” – ez lett a mottója, és már nem csak mondani tudja, hanem tartja is magát hozzá.

23 év 134 nap - Forma 1

S hogy mit szólnak az ifjú titán teljesítményéhez korábbi világbajnokok? Jacky Stewart ezt mondta Vettelről: „Nincs okom feltételezni, hogy gyengébb lenne, mint Jack Brabham, Graham Hill, Jim Clark, vagy bárki, aki egynél többször lett világbajnok.” Ha valakinek, akkor neki elhihetjük. Jacques Villeneuve viszont a kritikusok táborát erősíti: élesen bírálta Vettel hungaroringi viselkedését, és azt kérdezte, vajon fel tud-e végre nőni. A négyszeres világbajnok, Alain Prost, ezzel szemben pontosan azt emelte ki, hogy fiatal korához képest mennyire érett. Talán nem haragszanak meg érte, ha én inkább a Professzorral értek egyet. Persze nem csak korábbi világbajnokok véleménye ismert, Bernie Ecclestone szerint például Vettel "született győztes, intelligens, szupertehetséges, és mindenekelőtt átkozottul jó fej". Márpedig ha valakiről a Formula-1 mindenható ura ilyen véleménnyel van, az előtt általában olyan kapuk is megnyílnak, melyek mások előtt zárva maradnak. (Bizonyára sokan tudják, hogy Ecclestone úr közbenjárásának komoly szerepe volt anno Michael Schumacher Benettonhoz történő igazolásában.)

Végezetül megosztanék Önökkel még egy érdekes statisztikai adatot: Sebastian Vettel nagyságrendileg minden 5. nagydíján első rajtkockát szerez (22%), de minden negyediken kiesik (25%). Ha ez az utóbbi arányszám esetleg drasztikusan javulna, amire megvan minden esély, akkor nem szívesen lennék az ellenfelek helyében. Nézőként viszont alig várom, hogy március 11-én Bahreinben felbőgjenek a motorok.

 

 

Eurosport - Pintér László

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - Forma 1

F1: Hamilton győzött Szocsiban, világbajnok a Mercedes - Forma 1

Forma 1 - F1: Hamilton győzött Szocsiban, világbajnok a Mercedes

Rosberg újabb hibájának köszönhetően Hamilton könnyedén nyert, a brit másodszorra produkált négyes győzelmi szériát

Vizsgálatok Bianchi tragédiájával kapcsolatban - Forma 1

Forma 1 - Vizsgálatok Bianchi tragédiájával kapcsolatban

Bernie Ecclestone független szakértői véleményt sürget a Japán Nagydíjon szerencsétlenül járt francia versenyző balesetéről.

Schumacher állapota javult - Forma 1

Forma 1 - Schumacher állapota javult

Örömteli hírekkel távozott a hétszeres F1-világbajnok svájci otthonából korábbi csapatfőnöke, Jean Todt.

F1: Hamilton nyert, de minkenki Bianchiért izgul - Forma 1

Forma 1 - F1: Hamilton nyert, de minkenki Bianchiért izgul

Hamilton 10 pontra növelte előnyét az összetettben, de a sikerét beárnyékolta Bianchi szörnyű balesete.

Kézzel-lábbal tiltakoznak - Forma 1

Forma 1 - Kézzel-lábbal tiltakoznak

Bernie Ecclestone elképzelése nem okoz osztatlan sikert a Formula-1-es nagycsapatok körében. Ők nem akarnak három autót felkészíteni.

F1: Hamilton tökéletes hétvégét zárt Szingapúrban - Forma 1

Forma 1 - F1: Hamilton tökéletes hétvégét zárt Szingapúrban

Lewis Hamilton győzelmével zárult a Szingapúri Nagydíj, amely az idény eddigi legkeményebb futamának bizonyult.

F1-es rádiózás - Forma 1

Forma 1 - F1-es rádiózás

A Szingapúri Nagydíjtól korlátozzák a rádiók használatát, a vártnál szigorúbb módon.

Montezemolo lemondott - Forma 1

Forma 1 - Montezemolo lemondott

A Ferrari elnöke az Olasz Nagydíjon még tagadta a távozásáról szóló pletykákat, szerdán azonban közleményben jelentette be a szándékát.

Jó hírek a Schumacher családról - Forma 1

Forma 1 - Jó hírek a Schumacher családról

Michael Schumacher hazatért, mostantól otthonában kezelik tovább, fia pedig második lett a junior gokart Európa-bajnokságon.

Megszokott időpontban a Magyar Nagydíj - Forma 1

Forma 1 - Megszokott időpontban a Magyar Nagydíj

A monzai hétvégén egy előzetes 2015-ös versenynaptárat kaptak a csapatok, amelyből kiderül: Mogyoród július 26-án rendezheti meg hazánk 30. Formula-1-es nagydíj