•  
  • Belépés | Regisztráció
HÉTFŐ 22/09/2014
Eurosport
 

Home

 

IRC

07/11/2011 - 11:35 - Updated 07/11/2011 - 11:42

Mikkelsen az IRC bajnoka


Mikkelsen az IRC bajnoka - IRC
dpa

Andreas Mikkelsen huszonkét éves korára megszerezte a világ második legfontosabb rali bajnokságának trónját

Basso, Ojeda, Vouilloz, Meeke, Hanninen. Ehhez az impozáns névsorhoz csatlakozott most a norvég.

Hazájában minden napilap elismeréssel adózott az új norvég hős előtt, voltak olyan bulvárlapok, amelyek egyenesen Petter Solberg 2003-as bajnoki címéhez hasonlították a mostani sikert. Az IRC és a WRC bajnoki címek közül mindenképpen utóbbi az értékesebb, de az igaz, hogy norvég pilóta ilyen sikert nem ért el Mr Hollywood nyolc évvel ezeleőtti világbajnoki címe óta.

Mikkelsen az IRC bajnoka - IRC

Pedig nem úgy indult Mikkelsen pályafutása, hogy márpedig ő raliversenyző lesz. Márpedig ő alpesi síző akart lenni csak éppen egy csúnya térdsérülés tizenhat éves korában félbeszakította az addigra stabil válogatott kerettag Mikkelsen sí karrierjét. Otthon ülni nem akart, elkezdett motocrossozni. Hamar kiderült, hogy ez a sport sem kíméli jobban a sérül térdét, mint a sí, sőt. Ekkor a családi kupaktanács úgy határozott, hogy megpróbálkozhat a ralival. Igen ám, de Norvégiában 18 éves korban lehet megszerezni a jogosítványt, az pedig még egy év tétlen várakozást jelentett volna. Nem volt mit tenni, irány a ködös Albion, hiszen a brit jogszabályok már 17 éves kortól engedik a jogsi megszerzését.

Szerencsére a Mikkelsen família finoman szólva sem küszködik kenyérgondokkal, így már pályafutása elején WRC-vel versenyezhetett. Sok szakember szerint a nem szabad mindjárt a legerősebb autóval kezdeni a versenyzést, mert az alapokat a kisebb kategóriában lehet tökéletesen elsajátítani. Andreas a kivételek közé tartozik. A mai napig ő a legfiatalabb versenyző, aki brit bajnoki futamon győzni tudott, de a világbajnokságok történetének legfiatalabb pontszerzője is Mikkelsen, hiszen a 2008-as Svéd Rally-n ötödik lett, ekkor 17 éves és 233 napos volt. A világbajnokságon tovább folytatta, gyűjtötte a tapasztalatot, a pontokat és a totálkárokat is.

2010-ben megérkezett az IRC-be. A Hankook gumigyár és több kisebb szponzor segítségével egy Ford Fiesta S2000-es versenyautóval próbált villogni a mezőnyben és segíteni a névadó szponzor abroncsainak fejlesztését. Az idényzáró skót versenyen össze is jött egy második helyezés, ám év végén csak a hetedik helyen zárt. 2011-et már a SKODA UK színeiben kezdte, ahol a távozó Guy Wilks ülését kapta meg. Ekkoriban nagyon erősen kritizálták a csapatot, hogy a brit importőr vajon miért egy norvég pilótával próbálja megnyerni a brit vásárlókat, amikor Nagy-Britanniában hemzsegnek a tehetséges pilóták. A kritikusok hangja csak erősödött a Monte Carlo Rallye után, ott ugyanis Mikkelsen az első gyorsasági szakasz első kilométerén a szalagkorláthoz csapta a versenyautót és fel kellett adnia a futamot. Jöttek az aszfaltos futamok: hatodik a Kanári-szigeteken és Korzikán, negyedik hely Ukrajnában. Nem túl acélos eredmények egy bajnoki címre törő versenyzőtől, de legalább biztonságosan célba vitte a technikát. Jött Belgium és jött egy újabb baleset az első gyorsaságin, újabb csámcsognivaló az erre vágyóknak. Őszintén szólva ekkoriban én sem tettem volna egy lyukas garast sem Mikkelsen bajnoki címére, de még azt is kétségbe vontam, hogy a csapata megtartja őt a szezon végéig.

Mikkelsen az IRC bajnoka - IRC

Az Azori-szigeteken végre murván versenyezhetett a norvég és mindjárt jött is egy dobogó, ráadásul úgy lett második, hogy néhány gyorsasági szakaszon alaposan ráijesztett Juho Hanninenre. Csehországban ötödik lett, a különösen nehéznek számító Barum Rallye-n ez tényleg jó eredmény. Következett a Mecsek Rallye és csak ámultunk és bámultunk. Mikkelsen parádézott, az utolsó három gyorsasági szakaszt jelentős előnnyel kezdhette meg Kopecky előtt, azonban nagyon elóvatoskodta a Zobáki gyorsaságit, Kopecky lefelezte a hátrányát, már csak tíz másodperccel üldözte a norvégot. Mikkelsen új helyzetben találta magát, pályafutása során még sosem kellett ekkora nyomást elviselnie, főleg nem egy Kopecky-kaliberű ellenféltől. Annak rendje és módja szerint a következő gyorsaságin megpróbált újból sietni, az ilyesfajta ritmusváltások azonban még a világ legjobbjainak is csak ritkán sikerülnek. Mikkelsen Árpádtetőn összetörte a Fabiát és búcsúzott. Szerintem ez volt a szezon mélypontja és ez után indult Mikkelsen diadalútja. Sanremóba átmentette remek formáját és csak nagyon szoros csatában kapott ki Neuville-től. Skócia álomszerű volt, Mikkelsen a mezőny fölé nőtt, még Hanninen sem tudott vele mit kezdeni. Első győzelme az IRC-ben azt is jelentette, hogy maradt esélye a bajnoki címre, ehhez „csupán” meg kell nyernie a duplaszorzós ciprusi idényzárót. Cipruson nemcsak gyors volt, hanem okos is, ennek eredménye pedig egy második győzelem és egy bajnoki cím.

Az IRC döntéshozói olyan szabályokat alkottak 2011-re, amelyek a leggyorsabb pilótát jutalmazzák és idén Mikkelsen volt a leggyorsabb. Ő nyerte a legtöbb gyorsasági szakaszt (38), Neuville (25) és Hanninen (21) előtt. Ha nem csak a hét legjobb eredmény számítana és nem lettek volna „szorzós” versenyek, akkor már rég Kopecky vitrinjében pihenne a bajnoki trófea, azonban korántsem lett volna ilyen izgalmas a szezon utolsó versenye. Ne feledjük, hogy a ciprusi futam előtt még hat pilóta is esélyes volt a bajnoki címre és közülük négynek nem csak matematikai esélye volt, amelyikük nyer: bajnok. Mikkelsen nyert, ő a bajnok vagy inkább BAJNOK. Megérdemelte.

Eurosport - Magyar Bence

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - IRC

IRC - Ciprus rali összefoglaló

Nasser Al-Attiyah nyerte az IRC idei zárófutamát a Ciprus Rally 2012 futamát

IRC - Avci győzött Jaltán

Avci győzött Jaltán

IRC - Ypres Rally

Összefoglaló

IRC - IRC Magazin

IRC Magazin

IRC - IRC Kanári-szigetek

IRC Kanári-szigetek áttekintés

IRC - Sata rally magazin

Sata rally

Két kerék és egy bronz - IRC

IRC - Két kerék és egy bronz

Puskádi János és Gódor Barna IRC-dobogóján zárták az esztendőt

IRC Finálé - IRC

IRC - IRC Finálé

Szabályos bajnoki döntővé avanzsált a szezonzáró Ciprus Rally, minden itt dől majd el

Mikkelsen az IRC bajnoka - IRC

IRC - Mikkelsen az IRC bajnoka

Andreas Mikkelsen huszonkét éves korára megszerezte a világ második legfontosabb rali bajnokságának trónját

IRC - Skót rally magazin

Skót rally magazin