•  
  • Belépés | Regisztráció
Szerda 30/07/2014
Eurosport
 

Home

 

Sports Car

17/06/2008 - 09:06

A nagy 8-as


A nagy 8-as - Sports Car
AFP

Így illette a nemzetközi sajtó Tom Kristensen újabb Le Mans-i 24 órás győzelmét. És valóban: óriási teljesítmény ez a dántól.

Eurosport 2008-06-17

 

Vannak néhányan a jelenlegi mezőnyben, akik szeretnék a „nagy” dán nyolc sikerét felülmúlni, s erre még esélyük is van. Vagyis lenne. Mert, amíg Kristensen pályára lép, addig mindenkinek fel kell kötnie az alsóneműjét. Hiába vesztett az utóbbi két évben, újra a csúcsra jutott. Ebben segítségére volt Rinaldo „Dindo” Capello és Allan McNish. Története során először nyert a Kristensen-Capello-McNish triumvirátus.

A nagy 8-as - Sports Car

Az Audi – csakúgy, mint egy évvel ezelőtt – figyelemre méltó ellenfelet kapott a Peugeot személyében. A francia gyár turbó diesel autói, kétséget kizáróan, gyorsabbak voltak az Audiknél, ám a 76-ik Le Mans-i versenyen is bebizonyosodott, hogy a hosszú távú versenyzés egészen más műfaj, mint a megszokott sprintverseny. Nem minden a gyorsaság. A Peugeot hiába nyerték meg az időmérőedzést, hiába mentek olyan köridőket, melyeket az Audik meg sem tudtak közelíteni, mégis vereséget szenvedtek. S az idei 24 órásnak ez a tanulsága.

De előbb nézzük a száraz, hivatalos tényeket, számokat.

A legutóbbi kilenc klasszikus Le Mans-i versenyen, nyolcszor nyert az Audi. Kristensen nyolcadik sikere új mérföldkő a futam történetében: előtte senki sem jutott fel erre a csúcsra. Két Peugeot szerezte meg a további dobogós helyett, valamint a franciák a verseny több mint felét az élen töltötték. A benzines autók között a Pescarolo alakulat szerezte meg a legjobb eredményt, akárcsak 2007-ben. Idén esélyük nem volt, hogy a legjobb háromba férjenek, miután mind a hat diesel autó célba ért. A P2-ben az első két helyet a Porsche Spyder foglalta el, annak ellenére, hogy először látogatott Le Mans-ba. A GT1-ben az Aston Martin diadalmaskodott, a GT2-ben pedig az első négy helyet a Ferrari szerezte meg. A változékony időjárás ellenére 258.500 néző látogatott ki a helyszínre.

No, és akkor most jöhet a romantika.

A nagy 8-as - Sports Car

Kissé érthetetlen – így utólag, bár élőben is az volt –, hogy a Peugeot miért hitt a rövid etapos stratégiában. Tény: körönként négy-öt másodperccel gyorsabbak voltak a riválisnál, de hát ez egy tizenhárom és fél kilométeres pálya. Nem tisztem bárkit is felelősségre vonni, nálam jóval magasabban képzett mérnökök dolgoznak a franciáknál, de a józanész azt mondja: ha előttem 24 óra áll, amit megállás nélkül kell teljesítenem az autómmal, akkor megpróbálom azt kímélni – amennyire lehet. Az edzésen Sarrazin futotta a legjobb köridőd, s az ő kocsija egy óra után nagy szervizre szorult. Félóránként jöttek ki a Peugeot-ok tankolni, később kereket és versenyzőt cserélni. Míg a későbbi győztes McNish három órát lehúzott első nekifutásra az autóban. A végén Kristensen szintén ugyanennyit.

Szerencsére nagyobb baleset nem akadályozta a verseny folyását. Ilyen-olyan koccanások, bajok mindig előfordulnak, ezt nem lehet megúszni, viszont a horrorszerű események most elmaradtak.

Dr. Wolfgang Ulrich, az Audi-Sport vezetője a futam után elmondta: „Ez a második sorozat az Audi történetében. Az első akkor volt, amikor 2000-2002-ig nyertünk három versenyt; a második pedig a diesel utóbbi háromévi győzelme. A Peugeot hatásos ellenfelünk volt, fantasztikusan hajtottak, gratulálok a teljesítményükhöz.

Michel Barge, a Peugeot Sport igazgatója is szép szavakkal illette az ellenfelet. „Köszönetet kell mondanunk az Audinak. Rendkívül erős ellenfél volt. Tavaly és idén is mindent beleadtunk, hogy a miénk legyen a trófea, mégis vesztettünk. A célunk mostantól az, hogy a Le Mans Sorozatot megnyerjük idén, jövőre pedig újra harcba szállunk a Le Mans-i diadalért. Tehát: a 2008-as év után nem száll ki a Peugeot a hosszú távú versenyzésből!”

Ez jó hír és bíztató a jövőre nézve, hiszen az első helyezett Audi és a második Peugeot egy körön belül fejezte be a futamot. Lehet, hogy jövőre még izgalmasabb lesz a küzdelem. Vagy nem…

 

 

 

További cikkek:

Le Mans a 21. században

Eurosport - Vörös Csaba

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - Sports Car

Ismét az Audi - Sports Car

Sports Car - Ismét az Audi

A 66. Spa-i 24 órás után egyrészt ünnepelhettek a négykarikások, másrészt a belgák, miután csapatuk és versenyzőjük egy orrhosszal megelőzte a BMW-t.

Sokadik jubileum - Sports Car

Sports Car - Sokadik jubileum

Egészen pontosan 90 évvel ezelőtt rajtolt az első Spa-i 24 órás, egy évvel Le Mans debütálása után.

Győztesek reakciói - Sports Car

Sports Car - Győztesek reakciói

A győztesnek nem kell magyarázkodnia, így hallgassuk meg az idei Le Mans-i 24 órás nyerteseinek első gondolatait.

Őrültek háza - Sports Car

Sports Car - Őrültek háza

Egyvalamiben biztosak lehetünk: az idei 24 órásat Le Mans-ban nem keverjük össze a korábbi viadalokkal.

Le Mans, 6. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 6. rész

Fantasztikus karakterek fordultak meg a La Sarthe versenypályán, álljon itt közülük néhány.

Le Mans, 5. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 5. rész

Kevés olyan versenypálya létezik a világon, ahol 85%-ban teljes gázzal száguldoznak az autók. Le Mans ilyen.

Le Mans, 4. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 4. rész

Le Mans és az autósport szerves része a baleset, sajnos időnként a halálos baleset is.

Le Mans, 3. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 3. rész

Le Mans-i sorozatunk harmadik részében Steve McQueen máig legendás filmjét taglaljuk.

Le Mans, 2. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 2. rész

Le Mans-i sorozatunk második részében, az autózás elengedhetetlen részével, a technikával foglalkozunk.

Ez történt csütörtökön - Sports Car

Sports Car - Ez történt csütörtökön

A nap első eseménye az NHL döntőjének első mérkőzése volt