•  
  • Belépés | Regisztráció
CSÜTÖRTÖK 17/04/2014
Eurosport
 

Home

 

Sports Car

17/06/2008 - 09:06

A nagy 8-as


A nagy 8-as - Sports Car
AFP

Így illette a nemzetközi sajtó Tom Kristensen újabb Le Mans-i 24 órás győzelmét. És valóban: óriási teljesítmény ez a dántól.

Eurosport 2008-06-17

 

Vannak néhányan a jelenlegi mezőnyben, akik szeretnék a „nagy” dán nyolc sikerét felülmúlni, s erre még esélyük is van. Vagyis lenne. Mert, amíg Kristensen pályára lép, addig mindenkinek fel kell kötnie az alsóneműjét. Hiába vesztett az utóbbi két évben, újra a csúcsra jutott. Ebben segítségére volt Rinaldo „Dindo” Capello és Allan McNish. Története során először nyert a Kristensen-Capello-McNish triumvirátus.

A nagy 8-as - Sports Car

Az Audi – csakúgy, mint egy évvel ezelőtt – figyelemre méltó ellenfelet kapott a Peugeot személyében. A francia gyár turbó diesel autói, kétséget kizáróan, gyorsabbak voltak az Audiknél, ám a 76-ik Le Mans-i versenyen is bebizonyosodott, hogy a hosszú távú versenyzés egészen más műfaj, mint a megszokott sprintverseny. Nem minden a gyorsaság. A Peugeot hiába nyerték meg az időmérőedzést, hiába mentek olyan köridőket, melyeket az Audik meg sem tudtak közelíteni, mégis vereséget szenvedtek. S az idei 24 órásnak ez a tanulsága.

De előbb nézzük a száraz, hivatalos tényeket, számokat.

A legutóbbi kilenc klasszikus Le Mans-i versenyen, nyolcszor nyert az Audi. Kristensen nyolcadik sikere új mérföldkő a futam történetében: előtte senki sem jutott fel erre a csúcsra. Két Peugeot szerezte meg a további dobogós helyett, valamint a franciák a verseny több mint felét az élen töltötték. A benzines autók között a Pescarolo alakulat szerezte meg a legjobb eredményt, akárcsak 2007-ben. Idén esélyük nem volt, hogy a legjobb háromba férjenek, miután mind a hat diesel autó célba ért. A P2-ben az első két helyet a Porsche Spyder foglalta el, annak ellenére, hogy először látogatott Le Mans-ba. A GT1-ben az Aston Martin diadalmaskodott, a GT2-ben pedig az első négy helyet a Ferrari szerezte meg. A változékony időjárás ellenére 258.500 néző látogatott ki a helyszínre.

No, és akkor most jöhet a romantika.

A nagy 8-as - Sports Car

Kissé érthetetlen – így utólag, bár élőben is az volt –, hogy a Peugeot miért hitt a rövid etapos stratégiában. Tény: körönként négy-öt másodperccel gyorsabbak voltak a riválisnál, de hát ez egy tizenhárom és fél kilométeres pálya. Nem tisztem bárkit is felelősségre vonni, nálam jóval magasabban képzett mérnökök dolgoznak a franciáknál, de a józanész azt mondja: ha előttem 24 óra áll, amit megállás nélkül kell teljesítenem az autómmal, akkor megpróbálom azt kímélni – amennyire lehet. Az edzésen Sarrazin futotta a legjobb köridőd, s az ő kocsija egy óra után nagy szervizre szorult. Félóránként jöttek ki a Peugeot-ok tankolni, később kereket és versenyzőt cserélni. Míg a későbbi győztes McNish három órát lehúzott első nekifutásra az autóban. A végén Kristensen szintén ugyanennyit.

Szerencsére nagyobb baleset nem akadályozta a verseny folyását. Ilyen-olyan koccanások, bajok mindig előfordulnak, ezt nem lehet megúszni, viszont a horrorszerű események most elmaradtak.

Dr. Wolfgang Ulrich, az Audi-Sport vezetője a futam után elmondta: „Ez a második sorozat az Audi történetében. Az első akkor volt, amikor 2000-2002-ig nyertünk három versenyt; a második pedig a diesel utóbbi háromévi győzelme. A Peugeot hatásos ellenfelünk volt, fantasztikusan hajtottak, gratulálok a teljesítményükhöz.

Michel Barge, a Peugeot Sport igazgatója is szép szavakkal illette az ellenfelet. „Köszönetet kell mondanunk az Audinak. Rendkívül erős ellenfél volt. Tavaly és idén is mindent beleadtunk, hogy a miénk legyen a trófea, mégis vesztettünk. A célunk mostantól az, hogy a Le Mans Sorozatot megnyerjük idén, jövőre pedig újra harcba szállunk a Le Mans-i diadalért. Tehát: a 2008-as év után nem száll ki a Peugeot a hosszú távú versenyzésből!”

Ez jó hír és bíztató a jövőre nézve, hiszen az első helyezett Audi és a második Peugeot egy körön belül fejezte be a futamot. Lehet, hogy jövőre még izgalmasabb lesz a küzdelem. Vagy nem…

 

 

 

További cikkek:

Le Mans a 21. században

Eurosport - Vörös Csaba

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - Sports Car

A Toyota győzelme, Fisichella balszerencséje - Sports Car

Sports Car - A Toyota győzelme, Fisichella balszerencséje

Bahreinben a Toyota magabiztosan verte az Audit, Giancarlo Fisichella elbukta a bajnoki címet és még egyéb izgalmas események is történtek.

Kiss Pál Tamás az élmezőnyben - Sports Car

Sports Car - Kiss Pál Tamás az élmezőnyben

Kiss Pál Tamás az ötödik helyen végzett a 2013-as Autó GP bajnokságban.

A kilencesek – gyász és öröm - Sports Car

Sports Car - A kilencesek – gyász és öröm

Allan Simonsennek kilenc perc jutott 24 órás le mans-i autóversenyből.

Sports Car - Le Mans összefoglaló

Le Mans összefoglaló

Audi, vagy Toyota? - Sports Car

Sports Car - Audi, vagy Toyota?

Ez a nagy kérdése az idei, 90-ik Le Mans-i autóversenyek. Amely már 81-ik alkalommal 24 órás, és amelyet gyakorlatilag teljes terjedelemben közvetítünk

Sports Car - 24 órás Le Mans

Duvalé a pole pozíció

Sports Car - Road to Dubai

Road to Dubai

Miről is van szó? Elmondom - Sports Car

Sports Car - Miről is van szó? Elmondom

Az LMS annyit tesz, Le Mans Series, az ILMC, Intercontinental Le Mans Cup. Előbbi sorozat már 2004 óta fut, utóbbi most vasárnaptól.

Aszfalton és murván 2009  - Sports Car

Sports Car - Aszfalton és murván 2009

Le Mans és az ehhez kapcsolódó sorozatok

Ekström a bajnokok bajnoka - Sports Car

Sports Car - Ekström a bajnokok bajnoka

1988 óta évről évre megrendezik Henri Toivonen emlékére a Bajnokok Tornáját.