•  
  • Belépés | Regisztráció
CSÜTÖRTÖK 24/07/2014
Eurosport
 

Home

 

Sports Car

08/06/2009 - 14:12

Le Mans-i csapatok


A Le Mans-i 24 órás viadalt felvezető cikksorozatunkban ezúttal a csapatokkal foglalkozunk közelebbről.

Nagy általánosítással egy bármilyen autóversenyen, de különösen a megbízhatóságiakon három tényező határozza meg az eredmény: a versenyző(k), a technika és a csapat. Ez utóbbinak a hosszú távú eseményeken még nagyobb a jelentősége, mint a sprint jellegű futamokon, hiszen míg egy formula-1-es futam során két-három bokszkiállást kell elvégezni, addig egy egész napos versenyen 15-20 a pitstoppok száma, ráadásul éjszaka, hulla fáradtan is ugyanannyira kell koncentrálni, különben gyorsan véget érhet a verseny. És akkor még is ejtettünk szót arról, hogy egy Le Mans-i 24 óráson a motor tönkremenetelét leszámítva szinte minden műszaki hibát meg kell próbálni kijavítani, természetszerűleg minél gyorsabban, ám hiba nélkül. Egy jó csapat tehát aranyat érhet, úgy az autó beállításánál, mint a verseny közben.

A La Mans-i nevezési lista a hagyományoknak megfelelően két részből áll össze. Vannak, akiket az előző év eredményei alapján maga a szervező hív meg, illetve, akik ezen kívül beadták nevezésüket, és a rendező érdemesnek találta őket a részvételre. Automatikus meghívást kaptak a következő csapatok:

- A tavalyi Le Mans-i 24 órás 1. és 2. helyezettje mind a négy kategóriában

- A tavalyi Le Mans Sorozat 1. és 2. helyezettje mind a négy kategóriában

- A 2008-as Petit Le Mans győztese mind a négy kategóriában

- A tavalyi ALMS bajnoka mind a négy kategóriában

- A tavalyi FIA GT bajnokság 1. és 2. helyezettje mind a két kategóriában

- Az Energy Endurance Challenge bajnoka (csak P2-es)

A 29 automatikusan meghívott csapat közül 15 jelezte részvételi szándékát. Ennek egyik oka, hogy a gazdasági válság miatt sok istálló takaréklángon ég, de vannak ennél örömtelibb indokok is. Az Aston Martin például azért nem fogadta el a GT1-be szóló meghívást, mert gyári csapatot indít a P1-es kategóriában.

A királykategóriába, a Prototípus 1-be 20 csapat nevezését fogadták el.

Le Mans-i csapatok - Sports Car

A vadonatúj R15-ös Audikat a jól megszokott gyári támogatású csapat, a német Team Joest készíti fel. A három kocsi közül kettő az istálló neve alatt, egy pedig az Audi Sport North America címen fut. A Team Joest-öt 1978-ban alapította Reinhold Joest, a korábbi gyári Porsche versenyző, és mind a mai napig ő az istálló tulajdonosa. 1984-ben már meg is szerezte első győzelmét Le Mans-ban egy Porsche 956-ossal, melyet Klaus Ludwig és Henri Pescarolo vezetett. Ezt a sikert egy év múlva is megismételte a csapat. A gárda egészen 1998-ig versenyzett Porsche kocsikkal, és a már említett kettő mellé további két Le Mans-i győzelmet gyűjtöttek (1996, 1997). 98-ban aztán leszerződtek az Audival, amivel elindult a négykarikás márka a német istálló diadalmenete. Az elmúlt évek 8 Audi sikeréből 6 Joest úr csapatának nevéhez köthető, ráadásul az utóbbi három évben rendre az ő autójuk nyert. Nem meglepő tehát, hogy az Audinak esze ágában sem volt másra bízni az új R15-ös felkészítését.

Idén először viszont nem csak a Joest színeiben indulnak Audik Le Mans-ban. A gyár ugyanis úgy döntött, hogy szakítva az eddigi szokásokkal privát kézbe is ad két versenyautót. Igaz nem az új R15-öst, hanem az elmúlt három évben győztes R10-est. A csapat, amely ebben a megtiszteltetésben részesült nem más, mint egy német fogorvos, Colin Kolles istállója. Kollest persze nem elsősorban fogász pályafutása miatt ismerjük. 2005-től 2009-ig a korábbi Jordan, később Midland, Spyker majd Force India csapat ügyvezető igazgatója volt, egészen amíg Vijay Mallya nem döntött úgy, magára vállalja ezt a posztot is. Kolles a DTM-ben is üzemeltet csapatot, a két R10-essel pedig idén benevezett a Le Mans Sorozatba. Ahol hamar ki is derült, hogy mennyit fejlődnek egy év alatt a technikák, a 2008-ban még verhetetlen dízel gépeket több 2009-es fejlesztésű benzines autó is rendesen elverte.

Le Mans-i csapatok - Sports Car

A másik két gyári csapatnál ennél egyszerűbb a helyzet. A Peugeot és az Aston Martin is közvetlenül a sportautó programjuk kedvéért hoztak létre csapatokat, ezek felügyelik a technika felkészítését. Érdekesség viszont, hogy a Peugeot is magánkézbe adott egy 908-ast, ők természetesen egy francia csapatot, Henri Pescarolo istállóját választották.

Pescarolo úr egy igazi legendás alakja a Le Mans-i 24 órás viadaloknak. Az 1942-ben született úriember 68 formula-1-es versenyen vett részt, továbbá pilótaként rekordszámú, 33 rajthoz állásból 4 alkalommal nyerte meg a Le Mans-i 24 órást. 2000-ben alapította meg saját istállóját, Pescarolo Sport néven, melynek székhelye stílusosan Le Mans-ban található. A csapat, azóta saját építésű autóival tűnik ki, melyek a dízel technológiák megjelenéséig rendre esélyesek voltak a győzelemre is. Az istálló azóta inkább megbízhatóságával hívja fel magára a figyelmet, illetve idén azzal, hogy a saját építésű autó mellett egy dízel Peugeot-t is csatasorba állítanak. Legjobb eredményük Le Mansban a második hely, amit háromszor sikerül elérniük.

A P2-es kategóriában 12 csapat indul. Nem fogadta el a meghívást a tavalyi verseny győztese, a Van Merksteijn Motorsport, ám így is lesz versenyképes Porsche RS Spyder a mezőnyben, a dán Team Essex istálló jóvoltából. Rajta kívül az RML csapat Lola-Mazdájára is érdemes lesz odafigyelni.

A GT1-es kategóriában szokás szerint nagy a pangás (6 induló), ez a géposztály ugyanis a tervek szerint egy-két év múlva megszűnik, mivel túlságosan drágák az autók. A hétvégi versenyen a gyári csapat, és a 2006-os Dakar győztes Luc Alphand Corvette-jei csapnak össze. Rajtuk kívül egy privát Lamborgini és egy Aston Martin szerepel a rajtlistán.

Le Mans-i csapatok - Sports Car

A GT2-ben ellenben nagy a tumultus, idén is folytatódik az örök életre szóló Ferrari – Porsche rivalizálás. Tavaly totális győzelmet arattak az olaszok, a kategória első 4 helyén ők végeztek, most tehát itt az idő a visszavágásra. A németeknél a Felbermayer féle csapat tűnik a legütőképesebbnek, a Ferrarinál pedig a két autót is indító Risi Competizione-ra érdemes figyelni.

Meg egyébként mindenki másra is, hiszen egy egész napos verseny kapcsán teljességgel lehetetlen bármit is előre megjósolni.

Eurosport - Lantos András

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - Sports Car

Győztesek reakciói - Sports Car

Sports Car - Győztesek reakciói

A győztesnek nem kell magyarázkodnia, így hallgassuk meg az idei Le Mans-i 24 órás nyerteseinek első gondolatait.

Őrültek háza - Sports Car

Sports Car - Őrültek háza

Egyvalamiben biztosak lehetünk: az idei 24 órásat Le Mans-ban nem keverjük össze a korábbi viadalokkal.

Le Mans, 6. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 6. rész

Fantasztikus karakterek fordultak meg a La Sarthe versenypályán, álljon itt közülük néhány.

Le Mans, 5. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 5. rész

Kevés olyan versenypálya létezik a világon, ahol 85%-ban teljes gázzal száguldoznak az autók. Le Mans ilyen.

Le Mans, 4. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 4. rész

Le Mans és az autósport szerves része a baleset, sajnos időnként a halálos baleset is.

Le Mans, 3. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 3. rész

Le Mans-i sorozatunk harmadik részében Steve McQueen máig legendás filmjét taglaljuk.

Le Mans, 2. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 2. rész

Le Mans-i sorozatunk második részében, az autózás elengedhetetlen részével, a technikával foglalkozunk.

Ez történt csütörtökön - Sports Car

Sports Car - Ez történt csütörtökön

A nap első eseménye az NHL döntőjének első mérkőzése volt

Le Mans, 1. rész - Sports Car

Sports Car - Le Mans, 1. rész

Sorozatunkban a világ legnagyobb autóversenyének történetét vizsgáljuk. Csak a megszokottnál kicsit másképp.

A Toyota győzelme, Fisichella balszerencséje - Sports Car

Sports Car - A Toyota győzelme, Fisichella balszerencséje

Bahreinben a Toyota magabiztosan verte az Audit, Giancarlo Fisichella elbukta a bajnoki címet és még egyéb izgalmas események is történtek.