•  
  • Belépés | Regisztráció
VASÁRNAP 20/04/2014
Eurosport
 

Home

 

Sports Car

08/06/2009 - 14:12

Le Mans-i csapatok


A Le Mans-i 24 órás viadalt felvezető cikksorozatunkban ezúttal a csapatokkal foglalkozunk közelebbről.

Nagy általánosítással egy bármilyen autóversenyen, de különösen a megbízhatóságiakon három tényező határozza meg az eredmény: a versenyző(k), a technika és a csapat. Ez utóbbinak a hosszú távú eseményeken még nagyobb a jelentősége, mint a sprint jellegű futamokon, hiszen míg egy formula-1-es futam során két-három bokszkiállást kell elvégezni, addig egy egész napos versenyen 15-20 a pitstoppok száma, ráadásul éjszaka, hulla fáradtan is ugyanannyira kell koncentrálni, különben gyorsan véget érhet a verseny. És akkor még is ejtettünk szót arról, hogy egy Le Mans-i 24 óráson a motor tönkremenetelét leszámítva szinte minden műszaki hibát meg kell próbálni kijavítani, természetszerűleg minél gyorsabban, ám hiba nélkül. Egy jó csapat tehát aranyat érhet, úgy az autó beállításánál, mint a verseny közben.

A La Mans-i nevezési lista a hagyományoknak megfelelően két részből áll össze. Vannak, akiket az előző év eredményei alapján maga a szervező hív meg, illetve, akik ezen kívül beadták nevezésüket, és a rendező érdemesnek találta őket a részvételre. Automatikus meghívást kaptak a következő csapatok:

- A tavalyi Le Mans-i 24 órás 1. és 2. helyezettje mind a négy kategóriában

- A tavalyi Le Mans Sorozat 1. és 2. helyezettje mind a négy kategóriában

- A 2008-as Petit Le Mans győztese mind a négy kategóriában

- A tavalyi ALMS bajnoka mind a négy kategóriában

- A tavalyi FIA GT bajnokság 1. és 2. helyezettje mind a két kategóriában

- Az Energy Endurance Challenge bajnoka (csak P2-es)

A 29 automatikusan meghívott csapat közül 15 jelezte részvételi szándékát. Ennek egyik oka, hogy a gazdasági válság miatt sok istálló takaréklángon ég, de vannak ennél örömtelibb indokok is. Az Aston Martin például azért nem fogadta el a GT1-be szóló meghívást, mert gyári csapatot indít a P1-es kategóriában.

A királykategóriába, a Prototípus 1-be 20 csapat nevezését fogadták el.

Le Mans-i csapatok - Sports Car

A vadonatúj R15-ös Audikat a jól megszokott gyári támogatású csapat, a német Team Joest készíti fel. A három kocsi közül kettő az istálló neve alatt, egy pedig az Audi Sport North America címen fut. A Team Joest-öt 1978-ban alapította Reinhold Joest, a korábbi gyári Porsche versenyző, és mind a mai napig ő az istálló tulajdonosa. 1984-ben már meg is szerezte első győzelmét Le Mans-ban egy Porsche 956-ossal, melyet Klaus Ludwig és Henri Pescarolo vezetett. Ezt a sikert egy év múlva is megismételte a csapat. A gárda egészen 1998-ig versenyzett Porsche kocsikkal, és a már említett kettő mellé további két Le Mans-i győzelmet gyűjtöttek (1996, 1997). 98-ban aztán leszerződtek az Audival, amivel elindult a négykarikás márka a német istálló diadalmenete. Az elmúlt évek 8 Audi sikeréből 6 Joest úr csapatának nevéhez köthető, ráadásul az utóbbi három évben rendre az ő autójuk nyert. Nem meglepő tehát, hogy az Audinak esze ágában sem volt másra bízni az új R15-ös felkészítését.

Idén először viszont nem csak a Joest színeiben indulnak Audik Le Mans-ban. A gyár ugyanis úgy döntött, hogy szakítva az eddigi szokásokkal privát kézbe is ad két versenyautót. Igaz nem az új R15-öst, hanem az elmúlt három évben győztes R10-est. A csapat, amely ebben a megtiszteltetésben részesült nem más, mint egy német fogorvos, Colin Kolles istállója. Kollest persze nem elsősorban fogász pályafutása miatt ismerjük. 2005-től 2009-ig a korábbi Jordan, később Midland, Spyker majd Force India csapat ügyvezető igazgatója volt, egészen amíg Vijay Mallya nem döntött úgy, magára vállalja ezt a posztot is. Kolles a DTM-ben is üzemeltet csapatot, a két R10-essel pedig idén benevezett a Le Mans Sorozatba. Ahol hamar ki is derült, hogy mennyit fejlődnek egy év alatt a technikák, a 2008-ban még verhetetlen dízel gépeket több 2009-es fejlesztésű benzines autó is rendesen elverte.

Le Mans-i csapatok - Sports Car

A másik két gyári csapatnál ennél egyszerűbb a helyzet. A Peugeot és az Aston Martin is közvetlenül a sportautó programjuk kedvéért hoztak létre csapatokat, ezek felügyelik a technika felkészítését. Érdekesség viszont, hogy a Peugeot is magánkézbe adott egy 908-ast, ők természetesen egy francia csapatot, Henri Pescarolo istállóját választották.

Pescarolo úr egy igazi legendás alakja a Le Mans-i 24 órás viadaloknak. Az 1942-ben született úriember 68 formula-1-es versenyen vett részt, továbbá pilótaként rekordszámú, 33 rajthoz állásból 4 alkalommal nyerte meg a Le Mans-i 24 órást. 2000-ben alapította meg saját istállóját, Pescarolo Sport néven, melynek székhelye stílusosan Le Mans-ban található. A csapat, azóta saját építésű autóival tűnik ki, melyek a dízel technológiák megjelenéséig rendre esélyesek voltak a győzelemre is. Az istálló azóta inkább megbízhatóságával hívja fel magára a figyelmet, illetve idén azzal, hogy a saját építésű autó mellett egy dízel Peugeot-t is csatasorba állítanak. Legjobb eredményük Le Mansban a második hely, amit háromszor sikerül elérniük.

A P2-es kategóriában 12 csapat indul. Nem fogadta el a meghívást a tavalyi verseny győztese, a Van Merksteijn Motorsport, ám így is lesz versenyképes Porsche RS Spyder a mezőnyben, a dán Team Essex istálló jóvoltából. Rajta kívül az RML csapat Lola-Mazdájára is érdemes lesz odafigyelni.

A GT1-es kategóriában szokás szerint nagy a pangás (6 induló), ez a géposztály ugyanis a tervek szerint egy-két év múlva megszűnik, mivel túlságosan drágák az autók. A hétvégi versenyen a gyári csapat, és a 2006-os Dakar győztes Luc Alphand Corvette-jei csapnak össze. Rajtuk kívül egy privát Lamborgini és egy Aston Martin szerepel a rajtlistán.

Le Mans-i csapatok - Sports Car

A GT2-ben ellenben nagy a tumultus, idén is folytatódik az örök életre szóló Ferrari – Porsche rivalizálás. Tavaly totális győzelmet arattak az olaszok, a kategória első 4 helyén ők végeztek, most tehát itt az idő a visszavágásra. A németeknél a Felbermayer féle csapat tűnik a legütőképesebbnek, a Ferrarinál pedig a két autót is indító Risi Competizione-ra érdemes figyelni.

Meg egyébként mindenki másra is, hiszen egy egész napos verseny kapcsán teljességgel lehetetlen bármit is előre megjósolni.

Eurosport - Lantos András

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - Sports Car

A Toyota győzelme, Fisichella balszerencséje - Sports Car

Sports Car - A Toyota győzelme, Fisichella balszerencséje

Bahreinben a Toyota magabiztosan verte az Audit, Giancarlo Fisichella elbukta a bajnoki címet és még egyéb izgalmas események is történtek.

Kiss Pál Tamás az élmezőnyben - Sports Car

Sports Car - Kiss Pál Tamás az élmezőnyben

Kiss Pál Tamás az ötödik helyen végzett a 2013-as Autó GP bajnokságban.

A kilencesek – gyász és öröm - Sports Car

Sports Car - A kilencesek – gyász és öröm

Allan Simonsennek kilenc perc jutott 24 órás le mans-i autóversenyből.

Sports Car - Le Mans összefoglaló

Le Mans összefoglaló

Audi, vagy Toyota? - Sports Car

Sports Car - Audi, vagy Toyota?

Ez a nagy kérdése az idei, 90-ik Le Mans-i autóversenyek. Amely már 81-ik alkalommal 24 órás, és amelyet gyakorlatilag teljes terjedelemben közvetítünk

Sports Car - 24 órás Le Mans

Duvalé a pole pozíció

Sports Car - Road to Dubai

Road to Dubai

Miről is van szó? Elmondom - Sports Car

Sports Car - Miről is van szó? Elmondom

Az LMS annyit tesz, Le Mans Series, az ILMC, Intercontinental Le Mans Cup. Előbbi sorozat már 2004 óta fut, utóbbi most vasárnaptól.

Aszfalton és murván 2009  - Sports Car

Sports Car - Aszfalton és murván 2009

Le Mans és az ehhez kapcsolódó sorozatok

Ekström a bajnokok bajnoka - Sports Car

Sports Car - Ekström a bajnokok bajnoka

1988 óta évről évre megrendezik Henri Toivonen emlékére a Bajnokok Tornáját.