•  
  • Belépés | Regisztráció
CSÜTÖRTÖK 30/10/2014
Eurosport
 

Home

 

WRC

20/10/2009 - 15:53

Most minden eldől


Most minden eldől  - WRC
Ford WRT

Eszembe jut 1998, egy repülő sisak, egy betört hátsó szélvédő, Carlos Sainz, Tommi Makinen és még egy csomó minden. Mindjárt bővebben is kifejtem.

Tizenegy évvel ezelőtt történt, az akkori brit ralin, amely a világbajnokság idényzáró versenye volt. Már akkor is. A világbajnokság utolsó előtti futamát (Ausztrál Rali) Tommi Makinen nyerte Carlos Sainz előtt és az akkori pontozási rendszernek (10-6-4-3-2-1) köszönhetően átvette a vezetést El Matadortól. Makinen kettő pontos előnyére mindent lehetett mondani, de azt nem, hogy megnyugtató lett volna. Mindkettőjük számára adott volt a feladat: nyerni kell. A bajnokság harmadik helyén álló Colin McRae-nek már matematikai esélye sem maradt, hogy bármelyiküket megelőzze. Az utolsó futam előtt még ketten voltak, de a végére csak egy maradhatott.

Most minden eldől - WRC

Ismerős a helyzet? Mikko Hirvonen egyetlen ponttal előzi meg Sebastien Loeb-öt, Sordonak matematikai esélye sincs, hogy bármelyiküket megelőzze, már biztosan a harmadik helyen zárja az évet. Hirvonen és Loeb előtt adott a feladat: nyerni kell. A párhuzamnak itt vége is szakad, a továbbiakban már csak emlékeket idézek fel. A világért sem hasonlítanám össze Loeb-öt Makinennel, Sainzot Hirvonennel és főleg nem akarom összehasonlítani McRae-t Sordoval, más éra, más rali. Ha van kedvük, olvassák.

Most minden eldől - WRC

Üljünk vissza az időgépbe és térjünk vissza ismét 1998-ba. Makinen az ötödik gyorson odaüti az Evo III-as Mitsubishi jobb hátsó futóművét egy betonból készült kockának, és már az első napon búcsúzik a versenytől, no meg a harmadik világbajnoki címmel kapcsolatos álmoktól. Ezzel pontosan egy időben a Sainz-Moya páros már el is kezdhette világbajnoknak érezni magát, mindössze egy – három pontot érő – negyedik helyre volt szükségük ahhoz, hogy háromszoros világbajnokoknak mondhassák magukat. A finn időközben még le tudott jönni a gyorsaságiról, azonban az összekötő szakaszon az autópályarendőrség egyik jó szemű alkalmazottja kiszúrta, hogy a Mitsubishi mögötti szikrazápor leginkább annak köszönhető, hogy a személygépjármű az előírásos négy helyett mindössze három kerékkel közlekedik a forgalomban és rongálja a királynő aszfaltját. Ez – mármint a „háromkerekezés” – a szigetországi kresznek (is) ellentmond és a kötelességtudó közeg megállította Makinent, elvette a Mitsubishi papírjait és nem adta vissza soha többet. Az autó később tréleren ért be a szervízparkba, a roppant csalódott Makinen azonnal felült a repülőre és rövid időn belül már otthon is volt Finnországban, elkönyvelte, hogy ez a cím elúszott, de a dráma nélküle is folytatódott.

Most minden eldől - WRC

A továbbiakban búcsúzott a ralitól az addig remeklő Colin McRae, az élre Richard Burns került, aki a hatodik gyorsasági után még pontszerző helyen sem volt. Carlos Sainz tette a dolgát, negyedik helyen állt, amikor megkezdte az utolsó gyorsot, amelyet egy parkban, kamerák kereszttüzében rendeztek. Mindössze egy kilométerre a céltól lángok csaptak ki a Corolla WRC-ből, kétszáz méterrel a vége előtt pedig végleg megadta a technika és Sainz félreállította autóját. A két spanyol kiszállt, poroltókkal megfékezték a tüzet, de mindhiába, mert a versenyautó ott és akkor kilehelte a lelkét. Egyszerűen nem hitték el, nem tudták elhinni, ami történt. Sainz nem vette le a sisakját, teljes felszerelésben ült egy fa tövében, arcát két tenyerébe temette. Senki – még a mindig szemtelen fotósok sem merészkedtek közel – nem ment oda, senki nem vigasztalta őt, nem is lett volna értelme, mert vigasztalhatatlan volt. A navigátor Luis Moya más jellem, máshogy adta ki magából keservét: kiszállt, teljes erőből bevágta a kocsi ajtaját, végigrugdosta a Corolla karosszériáját, és végül bevágta a sisakját a csomagtartóajtó ablakán, biztos, ami biztos. Moya elégtételt vett a Toyotán, Makinen így lett karosszékben ülve háromszoros világbajnok és így maradt kétszeres Sainz. Ha idejük engedi, akkor keressék fel a legnagyobb videómegosztó oldalt és írják a keresőbe, hogy Network Q RAC Rally 1998, ott megnézhetik a verseny összefoglalóját, igaz, az autórugdosós részt nem hagyták benne, de garantáltan remek perceket szereznek majd maguknak.

Az 1998-as Brit Rali az egyik legjobb verseny volt a világbajnokságok történetében, 2009-re kívánok magunknak csak egy fele annyira jót, és nyerjen bárki is, mi biztosan jól fogunk szórakozni.

Eurosport - Magyar Bence

Program kereső: Labdarúgás, Bajnokok Ligája, Eurogólok…

 

Korábbi cikkek - WRC

Jacques Villeneuve a Rallycross VB-n - WRC

WRC - Jacques Villeneuve a Rallycross VB-n

Jacques Villeneuve a Rallycross VB-n

Loeb már a Porsche Szuperkupában is - WRC

WRC - Loeb már a Porsche Szuperkupában is

A rali világbajnokságon való versenyzéssel félig-meddig ugyan felhagyott Sebastien Loeb, de a gyorsasági szakágban egyre aktívabb.

WRC - WRC: Volkswagen Polo

WRC: Volkswagen Polo

Sebastien Loeb - WRC

WRC - Október hónap külföldi sportolója: Sebastien Loeb

Október hónap külföldi sportolója: Sebastien Loeb

Most minden eldől  - WRC

WRC - Most minden eldől

Eszembe jut 1998, egy repülő sisak, egy betört hátsó szélvédő, Carlos Sainz, Tommi Makinen és még egy csomó minden.

Adminisztratív hiba - WRC

WRC - Adminisztratív hiba

Legalábbis így nevezte Olivier Quesnel Citroën főnök az Ausztrál-rali után történteket.

Botrány Ausztráliában - WRC

WRC - Botrány az Ausztrál-rali körül

Lehet, hogy mégsem kellett volna a megszokott, kényelmes Perth környéki pályákról elvinni a vb-futamot?

Megszakadt a sorozat - WRC

WRC - Megszakadt a sorozat

Jari-Matti Laztalának jutott az a megtiszteltetés, hogy megállítsa Sebastien Loeb-öt a veretlenségi sorozatában.